AI i generativni AI u obrazovanju odraslih

Istražite kako se umjetna inteligencija (AI) i generativna umjetna inteligencija (GenAI) mogu iskoristiti do punog potencijala u obrazovanju odraslih.

Dobrodošli na tečaj „AI i GenAI u obrazovanju odraslih“!

Iznimno nam je drago što ste nam se pridružili kako biste istražili osnove umjetne inteligencije (AI) i njezinu praktičnu primjenu u obrazovanju odraslih. Kako bismo obogatili ovo obrazovno putovanje, promišljeno smo se koristili generativnom umjetnom inteligencijom (GenAI) koja nam je pomogla u izradi određenih slika za tečaj, pronalaženju nadahnuća za praktične primjere te osiguravanju da je gradivo pristupačno i lako razumljivo. Možete biti sigurni da je sav sadržaj ručno pregledan i odobren prije nego li je ugrađen u ovaj tečaj kako bi se osigurala njegova točnost i prikladnost. Naš je cilj pružiti odgovorno, zanimljivo i jasno iskustvo učenja za sve. U tom duhu transparentnosti, svi resursi korišteni pri osmišljavanju ovog tečaja javno su dostupni. Vjerujemo da ovakav pristup ujedno služi kao model etičke upotrebe AI-ja, ključne teme koju ćete pobliže istražiti u sklopu tečaja.

Sažetak tečaja:

Ovaj ubrzani tečaj pruža sveobuhvatan uvod u umjetnu inteligenciju (AI), s posebnim naglaskom na generativnu umjetnu inteligenciju (GenAI), a prilagođen je odraslim polaznicima i nastavnicima. Započinje definiranjem temeljnih pojmova kao što su AI, GenAI, strojno učenje (engl. Machine Learning – ML) i obrada prirodnog jezika (engl. Natural Language Processing – NLP), objašnjavajući njihovu važnost u obrazovanju odraslih i širim društvenim kontekstima, primjerice kroz projekte poput HER[AI]TAGE-a koji se bavi temama kulturne i ekološke baštine. Tečaj zatim istražuje praktične primjene različitih AI alata za stvaranje teksta, slika, zvuka i videozapisa, odražavajući najnovije mogućnosti zaključno s razdobljem od svibnja do kolovoza 2025. godine.

Značajan je naglasak stavljen na vještinu oblikovanja uputa (engl. prompt engineering) i ključnu ulogu ljudskog (ručnog) nadzora pri pregledu sadržaja stvorenog uz pomoć AI-ja. U ovom ćete tečaju istraživati kako se AI može uskladiti s andragoškim načelima (teorijom učenja odraslih) kako bi se stvorila prilagođena i zanimljiva iskustva učenja te kako se može koristiti za razvoj raznolikih obrazovnih materijala i kreativnih projekata.

Bitno je naglasiti da tečaj temeljito obrađuje i etičke dimenzije AI-ja, uključujući pristranost, privatnost podataka i odgovornu upotrebu, referirajući se na važeće regulatorne okvire poput Uredbe o umjetnoj inteligenciji Europske unije. Polaznici će razviti vještine kritičkog vrednovanja i provjere rezultata AI-ja, primjerice korištenjem okvira poput SIFT-a. Nadalje, tečaj pokriva kako AI može poticati suradnju, kreativnost i angažman zajednice. Završni moduli tečaja bave se podatkovnom pismenošću u doba AI-ja, aktualnim trendovima te važnošću cjeloživotnog učenja za prilagodbu ovim tehnologijama u razvoju.

Ishodi učenja:

Po uspješnom završetku ovog tečaja, polaznici će moći:

  1. Definirati ključne pojmove kao što su umjetna inteligencija (AI), generativna umjetna inteligencija (GenAI), strojno učenje (ML) i obrada prirodnog jezika (NLP) te objasniti njihova temeljna načela i značaj u obrazovanju odraslih.
  2. Prepoznati i opisati različite vrste GenAI alata i platformi (za tekst, slike, audio / video) te objasniti njihovu praktičnu primjenu i potencijalne koristi u okruženjima za učenje odraslih i za stvaranje sadržaja.
  3. Primijeniti osnovna načela oblikovanja uputa za učinkovitu interakciju s GenAI alatima kako bi se postigli željeni i relevantni rezultati za određene zadatke.
  4. Objasniti temeljna andragoška načela (teoriju učenja odraslih) i raspraviti o strategijama za integraciju AI alata u okruženja za učenje odraslih na načine koji podržavaju samostalnost, koriste iskustvo, osiguravaju relevantnost i promiču učenje usmjereno na rješavanje problema.
  5. Koristiti GenAI alate kao pomoćnike za izradu, prilagodbu i personalizaciju obrazovnog sadržaja, kao što su materijali za učenje, skice nastavnog sata, primjeri i pitanja za vježbu prikladna za odrasle polaznike.
  6. Prepoznati i kritički raspraviti ključna etička pitanja, moguće pristranosti (npr. u podacima za obuku i rezultatima) te pitanja privatnosti podataka povezana sa širokom upotrebom AI-ja i GenAI-ja, kao i relevantne regulatorne aspekte poput Uredbe o umjetnoj inteligenciji Europske unije.
  7. Primijeniti učinkovite strategije, uključujući okvire poput SIFT-a, za kritičko vrednovanje i provjeru točnosti, pouzdanosti, potpunosti i prikladnosti informacija i sadržaja stvorenih uz pomoć AI-ja prije njihove upotrebe ili širenja.
  8. Opisati različite načine na koje se AI može koristiti za podršku i poboljšanje suradnje, poticanje kreativnosti i olakšavanje angažmana zajednice u kontekstu učenja odraslih i projekata temeljenih na zajednici.
  9. Pokazati temeljno razumijevanje koncepata podatkovne pismenosti i objasniti važnost najboljih praksi zaštite podataka pri interakciji s AI alatima i digitalnim platformama.
  10. Prepoznati ključne aktualne trendove u području umjetne inteligencije i objasniti nužnost cjeloživotnog učenja za prilagodbu stalnim tehnološkim napretcima i njihovom utjecaju na obrazovanje, rad i društvo.

Pregled tečaja:

1.00 Resursi 1.01 Uvod u AI i GenAI 1.02 Osnove strojnog učenja (ML) 1.03 Obrada i razumijevanje prirodnog jezika (NLP) 1.04 Veliki jezični modeli (LLM) i stvaranje teksta 1.05 GenAI alati i platforme 1.06 Integracija umjetne inteligencije u obrazovanje odraslih 1.07 Stvaranje obrazovnog sadržaja pomoću GenAI-ja 1.08 Etika i pristranost u umjetnoj inteligenciji 1.09 Procjena i provjera rezultata umjetne inteligencije 1.10. AI za suradnju, kreativnost i angažman zajednice 1.11 Podatkovna pismenost i privatnost u doba umjetne inteligencije 1.12 Trenutni trendovi i cjeloživotno učenje uz umjetnu inteligenciju 1.13 Certifikat